انتظار10 ساله مردم برای ساخت جاده نوشهر- کجور
به گزارش صدای تبرستان، بخش کجور نوشهر با برخورداری از 62 روستا و 2 شهر ، دستکم 12 هزار نفر جمعیت ثابت و 25 هزار نفر جمعیت متغیر دارد و این منطقه ییلاقی و کوهستانی درفاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر قرارگرفته است.

آئین کلنگ زنی این طرح از سال 1388 با پیش بینی اعتباری حدود 30 میلیارد ریال به طول حدود 33 کیلومتر آغاز شد و قرار بود اجرای آن از جاده معدن منطقه ماشلک نوشهر آغاز و پس از گذر از میان جنگل های کجور به روستاهای ویسر و دلسم منتهی گردد اما این طرح در مسیر اجرا با محدودیت های زیست محیطی و اعتباری مواجه شد.

بررسی ها نشان داده که از دیرباز تاکنون چنین جاده ای دراین منطقه وجود داشته و بیشتر برای اجرای طرح های جنگلداری و حمل و نقل چوب جنگلی با خودروهای سنگین استفاده می شد و برای کوتاه تر شدن مسیر و دسترسی آسانتر روستائیان وشهروندان بخش کجور به شهر نوشهراین موضوع در دستورکار مسئولان دوره گذشته درقالب مصوبه درآمد.

مسئولان ادارات راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای نوشهر تاکید دارند با بهره برداری از این جاده حدود نیمی از طول مسیر آمد و شد روستائیان و شهروندان بخش کجور به شهر نوشهر کاسته می شود. 

اکنون روستائیان و شهروندان بخش کجور نوشهر ناگزیرند با گذر در جاده چالوس و پیمودن 75 کیلومتر ، مشکلاتی مانند دوری راه ،‌ اتلاف وقت ناشی از معضل ترافیک ، خطرات جاده ای و نیز هزینه های سرسام آور را تحمل کنند و از این وضعیت نابسامان رنج ببرند. 

دراین میان جمعی از مسئولان و کارشناسان ذیربط اعتقاد دارند که دسترسی به راه آسان و مناسب برای آمد و شد و مبادلات اقتصادی می تواند به عنوان موتور محرکه و عامل بازکننده قفل توسعه پایدار در هرمنطقه ای به شمارآید.

یکی از اهالی روستای کینج از توابع بخش کجور گفت : اقتصاد هر منطقه ای زمانی پویا و شکوفا می شود که جمعیت مولد و فعال آن در حوزه تولید دسترسی به راه مناسب و آسان داشته باشند. 

روح الله شاهقلی پور افزود :‌ شغل اصلی اهالی این روستا دامداری و کشاورزی است و بخش عمده ای از هزینه های تمام شده تولید و عرضه محصولاتشان در زمینه حمل و نقل به دلیل دوری مسافت است که سال ها از چنین وضعیتی رنج می برند. 

وی که خود را یک فرهنگی بازنشسته معرفی کرد ، افزایش هزینه های سرسام آور حمل و نقل مصالح ساختمانی در اجرای طرح های عمرانی و نیز ساخت بناهای مسکونی از دیگر مشکلاتی است که روستائیان بخش کجور به علت بی بهره بودن از چنین زیرساختی تاوان آن را پس می دهند. 

رضا پاشا زانوسی دیگر اهالی روستای زانوس بخش کجور نیز گفت :‌ تقویت بنیه اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار در این بخش به برخورداری از راه مناسب و‌ ایمن بستگی دارد. 

وی افزود : مساله بعدی آنکه اگر بیماری بدحال در یکی از روستاهای بخش کجور نیاز به امکانات و فوریت های پیش بیمارستانی داشته باشد طبیعتا برای انتقال او از جاده چالوس به اولین مرکز درمانی نباید امیدی برای زنده ماندنش داشت. 

این ساکن روستای زنوس خواستار توجه بیشتر مسئولان ذیربط برای اجرای هر چه سریعتر این طرح مصوب شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان های نوشهر و چالوس در این باره می گوید اجرای این طرح از سال 1389 با صرف حدود 800 میلیون تومان و با انجام اقداماتی مانند عملیات زیرسازی و روکش آسفالت به طول حدود 2 کیلومتر انجام گرفت. 

مجتبی شهسواری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ این طرح در مسیر اجرا با مخالف محیط زیست مواجه و از ادامه روند عملیات آن جلوگیری شد و با اینکه از زمان یاد شده تاکنون پی گیری و رایزنی های متعددی با مسئولان ذیربط صورت گرفت ولی این پی گیری ها نتیجه ای نداشت.

وی اظهار داشت : پاسخی که مسئولان محیط زیست داده اند آن اینکه زیر بارترافیک رفتن این مسیر سبب تهدید محیط زیست و به مخاطره انداختن امنیت حیات وحش این منطقه می شود.

رئیس اداره راه وشهرسازی شهرستان های نوشهر و چالوس گفت : امروز یکی از خواسته های بحق روستائیان و شهروندان بخش کجور دسترسی به راه مناسب و مستقیم به شهر نوشهراست.

شهسواری افزود :‌ نبود چنین زیرساختی نتیجه اش آن شد که اکنون شاهد حرکت جمعیت انبوه روستائیان از بخش کجور به شهرها بوده که در پی آن غالب روستائیان از پیشه کشاورزی پدری شان دست کشیده و پس از روی آوردن به شهرها به شغل های کاذب روی آوردند. 

براساس اسناد موجود، بخش کجور در سال 1375 دستکم 30 هزار نفر جمعیت داشت و هم اکنون این آمار به حدود 12 هزار نفر کاهش یافته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نوشهر گفت که در گذشته چنین راهی وجود داشته و فقط برای تردد خودروهای سنگین و حمل و نقل چوب استفاده می شد.

کامبیز محسن سلطانی افزود :‌ یکی از دلایل مخالفت محیط زیست با اجرای این طرح احتمال از بین رفتن محیط زیست و تهدید حیوانات حمایت شده در البرز مرکزی می باشد.

فرماندارنوشهر نیز گفت که ساماندهی راه دسترسی مستقیم نوشهر - کجور شاه بیت قفل توسعه پایدار این منطقه است و به هرشکلی که شده باید با عزم و اراده استانی و ملی موانع پیش روی اجرای این طرح از میان برداشته شود.

عبدالصمد صفرنژاد با اشاره به مزیت های نسبی و موقعیت های ممتاز کجور در حوزه های مختلف بویژه در زمینه گردشگری و کشاورزی تاکید کرد که یکی از راهکارهای اساسی سرمایه گذاری با همکاری بخش خصوصی در این بخش فراهم شدن زیرساخت ها که مهم ترین آن راه دسترسی آسان ومناسب است.

وی اظهارداشت :‌ این موضوع حدود 3 ماه پیش طی نامه نگاری به استانداری مازندران در حال پی گیری است و به دنبال پی گیری استاندارمازندران آنچه به تازگی گزارش شده ظاهرا این نامه در اختیار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نیز نماینده رئیس جمهوری قرار گرفته است.

فرماندارنوشهر ،‌ پی گیری های اداری برای رفع موانع زیست محیطی عملیات اجرایی این طرح از سوی مسئولان ذیربط بویژه نماینده مجلس شورای اسلامی را ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد که بزودی این مشکل برطرف و شاهد ادامه روند عملیات اجرایی طرح ساماندهی راه دسترسی نوشهر - کجور باشیم .

بخش تاریخی ، ییلاقی و کوهستانی کجور نوشهر با قدمتی حدود 7 هزار سال دارای ظرفیت های فراوان در حوزه گردشگری و کشاورزی است . 

برخورداری از شرائط آب وهوایی مستعد در حوزه کشاورزی نظیر پرورش انواع گیاهان دارویی ، پرورش قارچ ، ماهی قزل آلا ،‌پرورش و تولید دام و طیور سنتی و صنعتی ، تولید انواع میوه های باغی مانند گیلاس ، گردو ، فندوق ، سیب ، انگور ،‌ گلابی و نیز گندم ، جو ، برنج و حبوبات از مهم ترین ظرفیت های بخش کشاورزی کجوراست.

دارا بودن آب و هوای دل انگیز و مطبوع ، چشمه سارهای فراوان ،‌ رودخانه های جاری ،‌جنگل های سربه فلک کشیده هیرکانی ،‌روستاهای با بافت سنتی و معماری قدیمی و موزه فرهنگی مردم شناسی کندلوس جزو توانمندی های حوزه گردشگری این منطقه است.