حال ناخوش روابط عمومی ادارات مازندران
همایش مدیران روابط عمومی مازندران با حضور مدیران روابط عمومی ادارات کل استان و نیز فرمانداری 22 شهرستان در ساری برگزار شد . 

مدیران روابط عمومی ادارات کل و همچنین مسئولان ارشد استانداری مازندران از جدی نگرفتن و نادیده گرفتن نقش و جایگاه روابط عمومی ها ، کمبود و نبود امکانات و تجهیزات بروز و لازم ، نبود نیروهای تخصصی و کاربلد در روابط عمومی ها به عنوان دغدغه ها در مسیر انجام فعالیت نام بردند و گفتند که این مسائل باعث شده تا روابط عمومی تنها در بیان و گفتمان به عنوان بخش اثرگذار هر دستگاهی از آن نام برده شود . 

آنان گفتند : روابط عمومی ها خود را همگام با نیاز و مسائل جامعه بروز نکرده اند و آنها را به افرادی که فعالیتشان به ارائه گزارش و عملکرد چند خطی مدیران خلاصه شده ، مبدل کرده است . 

مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با انتقاد از شیوه سنتی فعالیت این بخش در ادارات گفت که دادن اخبار چند خطی و کوتاه بدون توجه به نیاز مخاطبان و جامعه از اثربخش بودن جایگاه روابط عمومی ها می کاهد . 

عباس مهدوی افزود : در دنیای رسانه ای امروز که افرادی با اعمال سلیقه و ذوق ، اخبار را به شکل جذاب و خواندنی به جامعه تحویل می دهند تا مخاطبان بیشتری را جذب بکنند ، شیوه های سنتی فعالیت روابط عمومی ها نمی تواند جوابگو جامعه باشد . 

وی ادامه داد : در حالی همواره از روابط عمومی به عنوان چشم بینا و گوش شنوا یک اداره و مدیر نام برده می شود که واقعا در همان جایگاه نقش و فعالیت خود را ایفا بکند . 

مدیر روابط عمومی ارشاد مازندران اضافه کرد : جایگاه روابط عمومی یک اداره وقتی تا بدان حد پایین بیاید که حتی در بروز کردن اخبار روزانه سایت خود غفلت بکند دیگر نمی توان از این جایگاه انتظار تاثیر گذاری را داشت . 

وی انگیزه دادن به فعالان در بخش روابط عمومی را ضروری دانست و پیشنهاد کرد : برگزاری جشنواره روابط عمومی ها به همراه داوری و ارزیابی فعالیت این بخش می تواند موتور محرک و انگیزه برای این بخش و انجام کارهای بهتر باشد . 

مهدوی گفت : در این جشنواره می توانیم ایده های جدید مخاطب پسند و همچنین ارائه گزارش های با موضوعات متناسب جامعه که از سوی روابط عمومی دستگاههای اجرایی تهیه می شود را توسط داوران مورد ارزیابی و قضاوت قرار بدهیم . 

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران به نوع نگاه مدیران دستگاههای اجرایی به بخش روابط عمومی اشاره کرد و گفت : مدیران از این بخش انتظار اطلاع رسانی و دادن اخبار به رسانه ها را دارند .

امرالله براری افزود : اما این مساله باعث می شود تا کارکرد روابط عمومی ها به همان فعالیت روزمره خلاصه و خبر نویسی بر سبک و سیاق یک اداره خلاصه شود .

وی ادامه داد : در حالیکه مخاطب در بیرون اداره و سازمان، نیازهای خبری خاص و ویژه خود را دارد که از طریق روابط عمومی دستگاههای متولی هر بخش می تواند پاسخ داده شود . 

این مدیر روابط عمومی گفت : تداوم این شیوه سنتی و گذشته خبر رسانی توسط روابط عمومی ها نمی تواند مخاطبان را جذب بکند و حرکت به سمت و سوی پژوهش محور و هدفمند بودن اخبار و گزارش ها می تواند راهگشا باشد . 

*روابط عمومی های تهی از حرفه ای بودن 

مدیر کل روابط عمومی استانداری مازندران با اشاره به اینکه این استان از رشد فناوری و ضریب بالای نفوذ اینترنت برخوردار است ، گفت : روابط عمومی ها نتوانسته اند از این بستر برای ارتقای وضعیت کاری خود به خوبی استفاده بکنند . 

احمد مظفری افزود : این مساله و عجین شدن آن با فعالیت غیر حرفه ای باعث شده تا جایگاه روابط عمومی ها تنزل پیدا بکند .

وی همچنین به وجود مشکلات درون سازمانی پیرامون روابط عمومی ها اشاره کرد و ادامه داد : این بخش از دستگاههای اجرایی نیاز به بهسازی نیروی انسانی دارد .

مدیر روابط عمومی استانداری مازندران گفت : کمتر دستگاه اجرایی در جذب نیروی بخش روابط عمومی سعی کرده ملاک های روابط عمومی متخصص را پیاده بکند که این مساله در تضعیف فعالیت این بخش تاثیر خود را داشته است . 

وی همچنین بروز نبودن امکانات و تجهیزات را به عنوان بخش دیگری از مشکلات روابط عمومی دستگاههای اجرایی مازندران نام برد و ادامه داد : همه این مسائل باعث شده تا رویه و رویکرد فعالیت این مجموعه ها در همان شیوه و روش سنتی باقی بماند . 

* نادیده گرفتن بخش روابط عمومی ها 

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در توصیف وضعیت روابط عمومی دستگاههای اجرایی آن را به عنوان بخشی که نادیده گرفته شد ، نام برد و گفت که بخشی از کم لطفی به این جایگاه اداری اثرگذار به مدیران دستگاهها بر می گردد . 

احمد حسین زادگان افزود : نگاه به روابط عمومی ها به عنوان مجموعه تخصصی نشده است و مدیران به همین دلیل منابع کافی و نیروی انسانی متخصص و با کیفیت را به این بخش اختصاص نمی دهند . 

وی با انتقاد از اینکه مدیران کمتر به تخصصی بودن روابط عمومی ها توجه می کنند ، ادامه داد : در حالیکه روابط عمومی متخصص و کاربلد می تواند به عنوان مدعی العموم مسائل و مشکلات مردم را به گوش مسئولان برسانند . 

معاون استاندار مازندران از روابط عمومی به عنوان مجموعه ای که می تواند واقعیت های جامعه را به مدیران انتقال بدهد به عنوان بخش اثرگذار هر اداره ای نام برد .

وی با اشاره به اینکه در عصر کنونی به دلیل تعدد رسانه ها ، مردم با حجم زیاد اطلاعات و اخبار مواجه هستند ، گفت : نبود دید و نگاه پژوهش محور و ایده پرداز هم در روابط عمومی ها و هم در برخی از رسانه ها باعث شد جامعه روزانه با انباشتی از اخبار مواجه شوند . 

حسین زادگان اضافه کرد : در این عرصه و با توجه به انتشار اخبار متضاد در فضای مجازی ، دادن اخبار خام ، کوتاه و بدون جذابیت از سوی روابط عمومی ها و رسانه ها نمی تواند تامین کننده خواسته و مطالبات جامعه از این بخش باشد . 

وی از رسانه ها و روابط عمومی ها خواست تا اخبار درست را با رویکرد پژوهشی و تحقیقی و متناسب با ذائقه مردم ارائه بکنند . 

معاون استاندار مازندران گفت : تعلل و یا بی توجهی به این مسائل باعث شده تا برخی ها باپردازش و ارائه مطالب در فضای مجازی مسیر سیاه نمایی و کم کاری عملکرد دولت را در پیش بگیرند . 

حسین زادگان از روابط عمومی ادارات خواست تا با انتقال وقایع به مردم و پژوهش محور بودن باعث افزایش سطح رضایتمندی مردم شوند . 

وی همچنین از مدیران روابط عمومی ها خواست تا سیستم ارزیابی میزان پذیرش و اثربخشی اخبار را در دستور کار خود قرار بدهند . 

آسیب شناسی روابط عمومی ها با رصد و شناسایی موانع و مشکلات ، استفاده از تجربه روابط عمومی های موفق کشور ، پردازش هوشمندانه اخبار و برگزاری جشنواره روابط عمومی ها از جمله مسائلی بود که در این جلسه بیان و اجرای آن نیز مصوب شد .